FAQ

Frequently Asked Questions – Vanliga frågor

Här nedan kan du hitta svaret på några av de vanligaste frågor styrelsen fått. Klicka på länkarna nedan under respektive rubrik för att läsa svaren. 

Allmänna frågor


Hur ska jag rapportera fel på fastigheterna?

Har du upptäckt att det är något som är trasigt i Höjegårdens fastigheter? En tvättmaskin som inte fungerar, en dörr som inte stänger som den ska?
Gör en felanmälan via mejladressen felanmalan@hojegarden.se och beskriv så tydligt du kan var felet är och vad som är fel. Desto fler detaljer du kan berätta desto lättare är det att få rätt kompetens att titta på felet.


Jag vill ändra i min lägenhet; vad gäller?

Måla och tapetsera får du naturligtvis göra helt på egen hand utan att fråga om lov. Är det fråga om större ingrepp i lägenheten så ska du fylla i blanketten Begäran om tillstånd till ändring i lägenhet som återfinns här och lämna den i vaktmästarens brevlåda så att den kan komma styrelsen tillhanda.


Vad är Höjegårdens organisationsnummer och fastighetsbeteckning?

Organisationsnumret är 745000-0471 och fastighetsbeteckningen är STENSBOL 1.


Vad gäller vid avflyttning och försäljning av lägenhet?

Överlåtelsekostnad (1183 kr) betalas av säljare och pantbrev (473 kr) av köpare (bostadsrättsinnehavare). 

Lägenhetskontroll, innan skiftet, görs av styrelsen, som också gör elavläsning, utskick av överlåtelsehandlingar, information om föreningens ordningsregler (se dokumentsidan) och kontroll av befintliga pantbrev.


Vad gäller om jag vill sätta upp en markis?

Man får gärna sätta upp en sk. balkongmarkis.
Den färg och det tyg som gäller i föreningen är följande:
Sandatex Arkitekt nr 79
NCS: 4000-N
Pantone: Cool Grey 5C

Om man anlitar Örestads solskydd, så ska de vara informerade om vilken färg som gäller.

Uppdaterad 2023-05-14